کد مطلب:27861 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:125

احادیث امارت












قرآن، با صراحت تمام، مؤمنان را به اطاعت از «اولو الأمر» فرا خوانده[1] و پیروی از آنان را همسنگ اطاعت از خداوند و پیامبرصلی الله علیه وآله دانسته است.

مصداق های «اولو الأمر» چه كسانی هستند؟ آیا سزاوار است جبّاران ستم پیشه ای را كه بر اریكه قدرت، تكیه می زنند و برای رسیدن به حاكمیت، از كشته ها پشته می سازند، مصداق های «اولو الأمر» بدانیم؟

هرگز! بی گمان، اولو الأمر، كسانی هستند كه پیامبرگون، خداجوی، حق پرست و عدالت گستر باشند و علی علیه السلام بر اساس احادیث متعدّد نبوی (احادیثی شگفت انگیز و شكوهمند و ارجمند)، در قلّه این عنوان است.

از این فراتر، باید بگوییم كه پیامبر خدا، عنوان «امیر مؤمنان» را فقط برای علی علیه السلام به رسمیّت شناخته و از به كار بردن این عنوان برای شخص دیگری جز او، نهی كرده است.

این تصریحات، بسی فراوان اند، بدان سان كه سیّد جلیل، راهبر سالكان و اسوه عابدان، رضی الدین علی بن طاووس حلّی، در این باب، كتابی با عنوان الیقین باختصاص مولانا علی علیه السلام بإمرة المؤمنین نگاشته است.

در این احادیث نبوی، از علی علیه السلام گاه به «امیر مؤمنان» و گاه به «امیر نیكان» و نیز با عنوان «امیر هر مؤمن، پس از وفاتم» یاد شده است.[2].

این است كه امام حسن علیه السلام در متن قرارداد صلح، شرط می كند كه نباید معاویه با عنوان «امیر مؤمنان» یاد شود.[3].









    1. نساء، آیه 59.
    2. ر. ك:ص 159 (احادیث امارت) ونیز:الیقین باختصاص مولانا علی علیه السلام بإمرة المؤمنین.
    3. علل الشرائع:2/212.